Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Janakkalan Osuuspankki muuttaa palveluaikojaan: "Viimeisen vuoden aikana kassapalvelujen käyttö on vähentynyt reilut 20 prosenttia"

Janakkalan Osuuspankki muuttaa palveluaikojaan maaliskuun alusta. Keväästä alkaen sekä Turengissa että Tervakoskella tarjotaan kassapalveluita joka arkipäivä kello 10–12. –Asiakkailta saadun palautteen mukaisesti muutamme kassapalveluiden aukioloajan myös Tervakoskella aamupäivään, kertoo Janakkalan Osuuspankin toimitusjohtaja Mikko Suutari . Kassapalveluiden lisäksi konttorit tarjoavat pankki- ja vakuutuspalveluita ajanvarauksella molemmissa konttoreissa maanantaista torstaihin kello 8–19 ja perjantaisin kello 10–16.30. Janakkalan Osuuspankissa palveluaikoja muutettiin laajemmin ensimmäisen kerran toukokuussa 2017. Silloin siirryttiin kassapalveluiden osalta uusiin aukioloaikoihin ja samalla tehtiin laajennus ajanvarauksella tarjottaviin palveluihin. –Tässä merkittävimpänä syynä on ollut asiakaskäyttäytymisen muutos ja se, että teknologia mahdollistaa pankkiasioinnin myös mobiilissa ja esimerkiksi verkkoneuvotteluin. Lisäksi tärkeänä elementtinä on nähty Janakkalan ulkopuolella asuvien asiakkaiden palveleminen, Suutari sanoo. Janakkalan ulkopuolella asuvia on pankin asiakaskunnasta 45 prosenttia, eli noin 9 000 asiakasta. –Tällä hetkellä kaikista asiakasneuvotteluista kolmannes käydään etäneuvotteluna, jossa asiakas ei fyysisesti tule edes konttoriin ja allekirjoituksetkin tapahtuvat nykyisin sähköisesti, Suutari avaa. Henkilökohataista neuvontaa tarjotaan ja tarvitaan Mikko Sutari huomauttaa, että käteisen käyttö maksuvälineenä vähenee jatkuvasti ja uudet maksamisen tavat tulevat tilalle. –Janakkalan Osuuspankilla on yhteensä yli 20 000 asiakasta ja heistä kassapalveluita käyttää aktiivisesti noin yksi prosentti, eli aktiivisia kassapalvelua käyttäviä asiakkaita on reilut 200. Asiakkaista suurin osa hoitaa pankkiasiat OP-mobiilin ja verkkopalvelun avulla sekä maksaa kaupassa ostokset kortilla tai lähimaksun avulla, Suutari toteaa. Vaikka kassapalveluita käyttävien joukko on koko ajan pienenevä, haluaa Janakkalan Osuuspankki Suutarin mukaan kuitenkin tarjota heille mahdollisuuden asioida konttorissa joka päivä. –Viimeisen vuoden aikana kassapalvelujen käyttö on vähentynyt reilut 20 prosenttia. Suurin osa pankkiasioista voidaan nykyisin hoitaa sähköisesti. Esimerkiksi lainahakemukset hoidetaan lähes poikkeuksetta sähköisten kanavien kautta. –Henkilökohtaista neuvontaa kuitenkin edelleen tarvitaan. Elämän suurissa käännekohdissa ja hankinnoissa on hyvä keskustella kasvokkain konttorissa tai vaikkapa verkkoneuvottelun avulla ja saada neuvoja oman talouden asioihin. Kaikissa pankkiasiointiin liittyvissä asioissa, myös maksamisen uusiin tapoihin liittyen, neuvomme ja opastamme asiakkaitamme, Suutari lupaa. Janakkalan Osuuspankki tarjoaa digitaalisuuteen liittyvää neuvontaa kuukausittain Turengin ja Tervakosken kirjastoilla Kesytä DIGI -hankkeen tiimoilta. –Tässä hankkeessa haluamme auttaa kaikkia kansalaisia digitaitojen kartuttamisessa. Hankkeessa mukana on meidän lisäksi Janakkalan kunta, Janakkalan seurakunta, Janakkalan Sanomat, Janakkalan yhteiskoulut ja Kela, Suutari kertoo.