Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Hartaus: Jumalan kaipuussa valvoen

Uuden testamentin lukukappaleessa (1. Tess. 5:8-11) tämän viikon aiheen mukaan meitä kehotetaan valvomaan; ”Olkaamme raittiita, ja olkoon pukunamme uskon ja rakkauden haarniska ja kypäränämme pelastuksen toivo. Ei Jumala ole määrännyt meitä kohtaamaan hänen vihaansa vaan saamaan pelastuksen Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, joka on kuollut puolestamme, että me, valvoimmepa tai nukuimme, eläisimme yhdessä hänen kanssaan. Kehottakaa siis toisianne ja rakentakaa toinen toistanne.” Kirkkokäsikirjan mukaisesti tämän viikon sanoma korostaa hengellistä valvomista ja Kristuksen paluun odotusta. Toivottavasti haluamme vastata tähän myöntävästi ja Jumalan kaipuussa valvoen vaalia uskoamme ja viettää aikaamme Sanan äärellä sekä rakentaa toinen toistamme. Valvominen onkin turvallista luottamusta siihen, että Jumala vie meissä aloittamansa hyvän työn päätökseen. Siitä huolimatta, että lankeemuksessa kadotimme elävän yhteyden Jumalaan ja paratiisin, kaipuutamme emme ole kadottaneet. Hän loi meidät yhteyteensä. Me olemme syntiinlankeemuksen vuoksi synnin alaisia, eikä sen vuoksi meistä voi tulla hyviä, vaan pysymme kilvoittelevina. Toivottavasti Jumalan hyvyyden kaipuu saa meidät anomaan häneltä armahdusta. Kristus kuitenkin onneksemme sanoi, ettei hän heitä pois sitä joka tulee hänen luokseen. Hän siis kutsuu syntisiä ja tällaisina saamme huutaa kaipuutamme hänen puoleensa. Hänen kanssaan saamme rauhan, ihan riippumatta oman elämämme tai tämän maailman tilanteesta. Onkin suuri ilo saada sydämeen se rauha, minkä Herramme Jeesus Kristus voi meille antaa; ”löytää lepo Sinussa”. Silloin tällöin, esimerkiksi lukiessamme Raamattua, istuessamme kirkossa tai hengellisessä kokouksessa, Pyhä Henki tekee jonkin sanan niin eläväksi, että se ikään kuin valaisee koko mielemme. Tällaiset hetket ovat niitä koskettavia armon hetkiä. Silloin maailman murheet tuntuvat pieniltä ja saa iloiten kiittää Herraa hänen hyvyydestään ja armostaan. Saa todeta, että Hän puhuttelee meitä elävällä tavalla sanansa ja henkensä kautta. Joskus Pyhä Henki saa jonkun kaipaavan sydämessä Herran sanan niin eläväksi, että alkaa suorastaan uusi elämä. Armollista, eikö olekin. Nyt juuri seurakuntavaalien oltua, saamme kiittää edellisiä luottamushenkilöitä heidän palvelutehtävästään ja toivottaa uusille valituille siunauksen kera onnea ja levosta käsin hyvää työskentelyä. Jumalan rauhaa ja armoa sinulle! Toivottaa Janakkalan seurakunnan uusi diakonissa Tiina Peltola