Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Valtuustoaloitteella toivotaan lisää kevyenliikenteenväyliä: "Lähdetään Tervakosken keskustasta mihin päin vain, niin pyöräteitä ei ole"

Janakkalan kunnanvaltuuston kokouksessa kuultiin maanantaina valtuustoaloite kevyenliikenteenväylistä. Aloitteen jätti Sirpa Autio ja sen on allekirjoittanut kahdeksan muuta valtuutettua. Aloitteessa toivotaan, että Etelä-Janakkalaan suunniteltaisiin lisää kevyenliikenteenväyliä. Allekirjoittaneiden mukaan Janakkalan eteläpuoli on jäänyt vähälle huomiolle ja sen liikenteen suunnittelusta on kulunut noin 6–7 vuotta. –Tervakoskelta ei ole pyöräteitä kuin kolmen kilometrin pituiset tiet moottoritielle ja Vähikkälään päin, joka on sekin asutusalueen tie. Samoin kylän ympärillä olevat tiet ovat asutusten kevyen liikenteen reittejä. Lähdetään Tervakosken keskustasta mihin päin vain, niin pyöräteitä ei ole, Sirpa Autio sanoi valtuustolle. Hän kertoi, että useat henkilöt eivät uskalla Tervakoskella ajaa pyörillään muun liikenteen seassa. –Lisäksi työssäkäyvät ja koululaiset eivät voi toteuttaa pyöräilyä ja vaalia sillä terveyttään. Esimerkiksi Punkalta koulua käyvät joutuvat pakosti käyttämään 130-tietä, koska muuten eivät pääse pyörillä kouluun, Autio kertoi. Aloitteessa muistutettiin valtuutettuja hallituksen linjauksesta, jossa sanotaan, että kansallisten ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi Suomessa pitää lisätä kävelyn ja pyöräilyn kulkutapaosaamista 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. –Tämä hallituksen linjaus tarkoittaa sitä, että meillä tulee olla paremmat mahdollisuudet toteuttaa tavoitetta ja kulkea ympäristöystävällisesti käyttäen koulu- ja työmatkoihin sekä vapaa-ajan liikkumiseen polkupyöriä, Autio korosti. Hän kertoi tehneensä vuonna 2015 tekemäni ehdotuksen kevyenliikenteenväylän rakentamisesta Tervakoski–Riihimäen-välille. –Sain vastauksen Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ympäristökeskukselta, miksi sitä ei voi toteuttaa. Syitä olivat muun muassa Hämeenlinnan seudun pääpyöräilyselvitys, Janakkalan vuoden 2030 yleiskaavan mukainen tilanne ja se, että liikenne ei ole riittävää, Autio kertoi. Hänen mukaansa pyöräilymääriä arvioitaessa oli käytetty stimulointimallia, jossa on ollut lähtötietoina kunnan maankäyttötiedot ja se, että osuus on haja-asutusaluetta. –Tilanne on edelleen muuttunut ja stimulointimalli ei kerro totuutta. Liikenne on lisääntynyt tuntuvasti. Viime vuonna pyöräillessäni kuuden kilometrin ja noin 14 minuutin Tervakoski–Riihimäki-välillä, liikennettä oli 134 autoa. Tänä vuonna samaan aikaan päivästä luku oli 189 autoa. Moottoritien liikenne on lisääntynyt ja osa autoista on siirtynyt 130-tielle, huomattavan paljon rekkoja kulkee sitä kautta, Autio sanoi. Aloitteessa ehdotetaan, että Maakuntaliiton asiantuntijat liikennejärjestelmä-suunnitelman seurantaryhmässä ja Janakkalan edustajat huomioisivat Etelä-Janakkalan tarpeet suunniteltaessa kevyen liikenteen väyliä. Lisäksi aloitteessa ehdotetaan, että yleiskaavaa ja maankäytön suunnitelmaa päivitettäisiin ja huomioitaisiin Etelä-Janakkalan tarjoamat mahdollisuudet kasvattaa kunnan asukaslukua ja sitä kautta koko Kanta-Hämeen väestöä.