Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

HoivaHämeestä saa monipuolista palvelua kotiin – Sama henkilö huolehtii tarvittaessa asiakkaan lääkkeet, kodin siivouksen ja lähtee mukaan vaikka perhejuhliin

–Töitä tehdään nyt kahta enemmän, mutta en vaihtaisi päivääkään pois. Työtä saa tehdä niin kuin on aina halunnut ja mihin on koulutuksen saanut. On upeaa suunnitella asiakkaan kanssa, miten hän haluaa, että palvelut toteutetaan ja mehän pyrimme toteuttamaan ne pilkulleen, kertoo HoivaHämeen omistaja ja yrittäjä Eija Larm . HoivaHäme Oy on erilaisia kodinhoitopalveluja tarjoava yritys ja se on toiminut Janakkalassa viime vuoden marraskuusta lähtien. Eija Larm ja HoivaHämeen toinen omistajista Mervi Taljavirta yllättyivät siitä, miten hyvin ja nopeasti heidän yrityksensä sai siivet allensa. Yritys ei ole ollut toiminnassa vielä vuottakaan, kun Taljavirta ja Larm sekä kolmas osakas Heidi Sulander ovat jo palkanneet avukseen kaksi työntekijää. Kolmas työntekijä aloittaa heillä lähiviikkoina. Larm ja Taljavirta olivat aiemmin töissä Janakkalan kunnan kodinhoitopalvelussa. Naiset kaipasivat työhönsä enemmän vaikutusmahdollisuuksia. Työ kodinhoidon ytimessä toi varmuuden siitä, että tällaiselle liikeidealle on tarvetta ja palvelulle kysyntää. HoivaHäme tarjoaa hoivapalveluja kuten voinnin seurantaa ja tarkistuskäyntejä, lääkkeiden jakamispalveluja sekä pieniä terveydenhuollollisia toimenpiteitä kuten haavojen hoitoa. Yritykseltä voi tilata myös siivous- ja pihatyöpalveluja sekä asiointipalveluja esimerkiksi kaupassa käyntiin. Voi heidät palkata mukaan myös avustajaksi lääkärikäynnille tai vaikkapa perhejuhliin. –Palveluistamme hoivapalvelut ovat suosituimpia, mutta moni hoivapalvelun asiakas ottaa myös siivouspalveluja. On myös asiakkaita, jotka ostavat meiltä vain siivouspalveluja, Larm kertoo. Tuttu henkilö lisää luottamusta ja turvallisuuden tunnetta Asiakas voi tilata yhdeltä ja samalta ihmiseltä eri palveluja kotiinsa. Tämä olikin yksi naisten kantavista tausta-ajatuksista omaa yritystä perustettaessa. Yrittäjät kertovat, että he halusivat palata vanhaan hyvään aikaan, jolloin kotiin menee yksi hoitaja, joka tekee kodissa kaiken mahdollisen ja antaa myös aikaa asiakkaalle. Tuttu hoitaja luo erilaisen suhteen asiakkaaseen kuin satunnaisesti paikalla käyvä ihminen. Larm sanoo, että tämä on erityisen tärkeää esimerkiksi muistisairaiden kohdalla. –Kun hoitajat tulevat asiakkaille tutuksi, lisää se luottamusta, Taljavirta sanoo. Hoitajankin työn kannalta on miellyttävää, jos asiakas on hänelle tuttu. –Tuttu hoitaja huomaa eron asiakkaan terveydentilassa helpommin ja pystyy reagoimaan siihen nopeammin. Luottamuksellinen suhde asiakkaan ja omaisten kanssa lisää myös turvallisuuden tunnetta, Larm korostaa. Larm ja Taljavirta kertovat, että työt heidän yrityksessään tehdään ennen kaikkea asiakaslähtöisesti. –Asiakastyytyväisyys on meille kantava voimavara, kun positiivista palautetta tulee niin omaisilta kuin asiakkailtakin. Me menemme asiakkaan kotiin, silloin kun asiakas haluaa ja meitä tarvitsee, eikä silloin, kun se meille sopii, Larm sanoo. Kodinhoitopalvelua kaikenikäisille Osa HoivaHämeen asiakkaista tulee palvelusetelien kautta Janakkalan kunnalta. Kunta maksaa palvelusta osan ja asiakkaalle jää maksettavaksi omavastuu. Palveluseteliasiakkaat tulevat kunnan ikäkeskuksen tai arviointitiimin kautta. Loput asiakkaista on suoraan yritykseen yhteyttä ottaneita. Usein asiakkaiden omaiset varaavat palvelun. Omaiset saattavat tilata iäkkäälle vanhemmalleen esimerkiksi turvallisuus- tai lääkkeenjakokäynnin. Tästä pienestä käynnistä poikii usein pidempiaikaisempi asiakkuus, kun asiakas kokee palvelun hyväksi ja toimivaksi. –Kun teemme palvelusopimusta, toivomme, että ikäihmisen omainen olisi myös läsnä. Oli sitten kyseessä palveluseteli- tai yksityisasiakas. Ikäihmiset eivät välttämättä ymmärrä, mistä sopimuksessa on kyse ja samalla voimme kuunnella myös omaisten toiveita. Vaikka HoivaHämeen palveluja tilataan paljon ikäihmisille, tarjoaa yritys palveluja kaikenikäisille. Heiltä voi tilata lastenhoitopalvelua tai jos esimerkiksi leikkauksen jälkeen tarvitsee apua kotona. Työssäkäyvät voivat tilata siivouspalvelua. Palveluiden käytön ei tarvitse olla säännöllistä. –Joskus meille saattaa tulla terveyskeskukselta pyyntö tehdä haavanhoitoja joulunpyhinä, Taljavirta kertoo. Yritys pitää Taljavirran ja Larmin kiireisinä ja työaika ei enää rajoitu kahdeksaan tuntiin. Siitä huolimatta he ovat tyytyväisiä ja kokevat työnsä aikaisempaa mielekkäämpänä. Yrityksen palveluille on kova kysyntä ja se aiheuttaakin naisille suurimman haasteen. Kristallipallosta kun ei näe seuraavaan päivään tai ylihuomiseen. –Emme tiedä, miten tilanteet muuttuvat ja onko meillä riittävästi henkilökuntaa tilanteeseen ja päivään nähden. Nyt tilanne on seesteinen, mutta päivät voivat muuttua yhtäkkiä paljon. Yhden päivän aikana saattaa tulla useampi uusi asiakas, Larm sanoo. Silti naiset näkevät, että ongelma on pikemminkin positiivinen ja ratkaistavissa. Tärkeintä, että tuoreella yrityksellä riittää asiakkaita ja heitä tarvitaan.