Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kunta houkuttelee Laurin tarinan avulla tutustumaan tonttitarjontaan – "Jotta kiinnostuu ostamaan tontin, pitää kiinnostua myös Janakkalasta"

Suurin osa janakkalalaisista on varmasti tutustunut jo uuteen tulokkaaseen Lauriin ( Mikko Töyssy ), joka viime vuonna päätti lyödä hynttyynsä kasaan ja muuttaa pääkaupungista maaseudun rauhaan Janakkalaan. Viime kesänä Lauri viiletti vaaleanpunaisella skootterilla pitkin kuntaa ja etsi itselleen sopivaa tonttia. Hänellä on ajatuksena rakentaa oma talo. Yllättäen Lauri törmäsi viehättävään eläinlääkäriin ja he päätyivät kahvittelemaan keskenään metsän siimeksessä. Kyseessä on Janakkalan kunnan markkinointikampanja. Tavoitteena on houkutella ihmiset kunnan kampanjasivustolle, jossa esitellään kunnan monipuolista omakotitalotonttitarjontaa ja edelleen haalia uusia asukkaita kuntaan. Videokampanja toteutettiin yhdessä hämeenlinnalaisen Mainostoimisto Precis Oy:n kanssa. Ensimmäinen video kuvattiin toissa kesänä ja toinen osa viime kesänä. –Kun Precikseltä tuli alustava idearunko, niin mietimme tarkemmat kuvauspaikat ja lähdimme työstämään ideaa yhdessä, kertoo kunnan viestintäpäällikkö Leena Joutsenniemi . Joutsenniemi kertoo, että tontit ovat ne tuotteet, joita videoiden avulla myydään, mutta jotta kiinnostuu ostamaan tontin, pitää kiinnostua myös Janakkalasta. Siinä asiassa avuksi on otettu Lauri ja hänen tarinansa, johon katselijan on helppo samaistua. Uudesta videosta on juuri käynnistetty Fonectan bannerimainonta. Bannerit useissa eri sähköisissä kanavissa sekä Youtube-teaserit ohjaavat ihmiset katsomaan videot kampanjan sivuille. –Eihän näitä videoita muuten kukaan eksy katsomaan vain meidän sivuilta, ellei sinne ohjata aktiivisesti. Sähköisen markkinoinnin avulla saadaan tehtyä tarkasti kohdennettua mainontaa. Olemme valinneet potentiaaliset muuttajat sekä maantieteellisesti että ihmisten käyttäytymisen perusteella. Ja toki lapsiperheet ovat siinä kategoriassa. Joutsenniemi kertoo, että kunnalla on ollut tähän asti hyvin maltilliset markkinointibudjetit. –Viime vuonna, kun ensimmäinen video tehtiin, meillä oli monen vuoden jälkeen markkinointirahaa tehdä tämmöinen vähän isompi kampanja. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Laurin ja eläinlääkärin tulevaisuus on rahasta kiinni Saako Laurin ja eläinlääkärin tarina sitten vielä jatkoa? –Toivon mukaan. Tavoitteena on jatkaa Laurin tarinaa, siihen on jo suunnitelmat olemassa. Olemme ehdottaneet talousarvioon markkinointirahaa, jotta saadaan tarina jatkumaan. Se kuinka isosti tehdään, on käytettävissä olevasta rahasummasta kiinni. Mitä Laurille mahdollisessa kolmannessa osassa tapahtuu? Voiko Joutsenniemi antaa jotain juonipaljastuksia? –Jos kolmas jakso tulee, niin kyllä talon rakentaminen alkaa pikkuhiljaa konkretisoitua. Tonttia ei vielä päätetty. Kun videon katselijat on ohjattu kunnan kampanjasivustolle, heitä houkutellaan auttamaan Lauria tonttivalinnassa. Näin ihmiset tutustuvat kuin varkain kunnan tonttitarjontaan. Vastanneiden kesken arvotaan Laurin vaaleanpunainen skootteri. Onko siis varmaa, ettei Lauri enää skootteriaan tarvitse? –Kyllä on, hän ei enää sitä tarvitse, Joutsenniemi paljastaa. Mahtaakohan skootterista luopuminen liittyä kenties siihen, ettei sen selkään mahdu eräs viehättävä eläinlääkäri koirineen. Lauria esittävä hämeenlinnalaisnäyttelijä Mikko Töyssy on tavattavissa Janakkala-messuilla 8. syyskuuta Janakkalan Liikuntahallilla. Laurin tarinaan ja tonttivalikoimaan pääset tutustumaan täältä.