Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Energiajuomien haitallisuus puhuttaa taas – Onko Janakkalassa rajoitettu myyntiä alaikäisille?

Energiajuomien myynti lapsille on aiheuttanut viime päivinä Suomessa jälleen keskustelua. Muun muassa Iltalehti uutisoi 10-vuotiaasta pojasta, joka sai vakavia oireita juotuaan energiajuomatölkin puoliksi kaverinsa kanssa. Suomen lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila on tehnyt aktiivisesti työtä sen eteen, että energiajuomien myynti kiellettäisiin alaikäisiltä. Noin kuukausi sitten Kurttila lähestyi vähittäiskauppoja kirjeellä, jossa hän toivoi kauppaketjujen asettavan juomille myyntirajoituksia. Nyt Kurttila ja joukko kansanedustajia vaativat energiajuomille haittaveroa ja niiden ostamiselle ikärajaa. Eri puolilla Suomea kauppiaat ovat jo itsenäisesti määränneet myymälöissään ikärajoituksia energiajuomille. Osa kauppiaista on ohjeistanut myyjiään olemaan myymättä juomatölkkejä alle 15-vuotiaille. Rajoituksista kerrotaan juomahyllyillä paperilapuilla. Miten toimitaan Janakkalassa? Teimme soittokierroksen ja kysyimme asiaa. K-Supermarket rajoittaa ostomäärää K-Supermarket Turengin kauppias Satu Saarinen kertoo, että nuorten vanhemmat ottivat jo vuosia sitten yhteyttä kauppiaaseen ja toivoivat myyntirajoituksia. Tuolloin päädyttiin siihen, että alaikäiset saavat ostaa vain kolme energiajuomatölkkiä kerrallaan. –En kokenut, että olisimme voineet rajoittaa myyntiä enempää. Jos me kieltäisimme myynnin alle 15-vuotiaille kokonaan, he vain kävelisivät viereiseen kauppaan. Jos koko Janakkala päättäisi kylänä, että missään kaupassa ei myydä energiajuomia lapsille, olisimme ehdottomasti mukana, Saarinen kertoo. Viereisessä S-marketissa rajoituksia ei ole. Kaupassa noudatetaan Osuuskaupan yleistä linjaa. –Noudatamme Hämeenmaan toimipaikoissa S-ryhmän ohjeistusta yhtenäisesti. S-ryhmä antaa tukensa energiajuomien myyntirajoitusten selkeyttämiselle lainsäädännön kautta. Toisin kuin alkoholi- ja tupakkatuotteita koskevassa lainsäädännössä, elintarvikelainsäädännössä ei ole tällä hetkellä energiajuomien myynnin rajoittamista koskevia säännöksiä. S-ryhmässä energiajuomien myyntiä ei ole rajoitettu, mutta niitä ei markkinoida eikä niitä sijoiteta erityisesillepanoihin, esimerkiksi hyllynpäätyihin, kertoo market-toimialajohtaja Taina Penttinen Hämeenmaan Osuuskaupasta. Hänen mukaansa selkeämpi lainsäädäntö helpottaisi tilannetta. –Mahdolliset myyntirajoitukset olisi syytä tehdä harkiten, huomioiden myös muun muassa muut kofeiinia sisältävät juomat. Myös ikärajavalvonnan käytännön toteutus pitäisi miettiä asiakkaiden ja kaupan kannalta toimivaksi. Oma tärkeä roolinsa energiajuomakeskustelussa on myös yleisellä ravitsemusviestinnällä ja -valistuksella. Terveellisempien juomavaihtoehtojen ja sopivien päivittäisten käyttömäärien viestinnässä olisi parannettavaa muidenkin sokeri- ja kofeiinipitoisten juomien osalta, hän huomauttaa. Lidl toimii yleisten linjausten mukaisesti Myöskään Turengin Lidlissä rajoituksia ei ole, vaan myymälässä toimitaan yleisen linjauksen mukaisesti. –Lidl noudattaa voimassaolevaa lainsäädäntöä ja elintarviketurvallisuusvirasto Eviran suosituksia myös energiajuomien osalta. Toisin kuin alkoholi- ja tupakkatuotteita koskevassa lainsäädännössä, elintarvikelainsäädännössä ei ole myynnin rajoittamista koskevia säännöksiä. Näin ollen emme myöskään ketjuna pidä tarpeellisena asettaa ikärajoja energiajuomien myyntiin, kertoo Lidlin viestintäassistentti Katja Kuikka . Hän korostaa, että asiakkaiden tai ostajien luokittelu tarkemmin kuin laki määrää ja ohjaa on vaikeaa. –Emme katso olevamme oikeutettuja määrittelemään "riittävän vanhan tai liian nuoren" ikärajaa erilaisille tuoteryhmille. Päätöksemme on linjassa myös Päivittäistavarakauppa ry:n ohjeistuksen kanssa, Kuikka sanoo. Sama linjaus pätee kaikissa Suomen Lidl-myymälöissä. Tervakoskella ei myydä lapsille K-Market Tervapadan kauppias Ville Kestilä kertoo, että heillä ei ole tehty tiukkoja rajoituksia, mutta myyntiin kuitenkin kiinnitetään huomiota. –Jos kassalle tulee energiajuomien kanssa selvästi alakouluikäinen lapsi, kehotan häntä ostamaan mieluummin jotakin muuta. Normaalisti kehotus tehoaa aina. Muistan 1,5 vuoden ajalta vain pari kertaa, jolloin olen joutunut tiukasti kieltäytymään myymisestä, Kestilä sanoo. Tervakoskelaisen kauppiaan etuna on se, että hän tuntee asiakkaansa hyvin. –Yleensä tunnen kaikki viereisestä koulusta ostoksille tulevat lapset ja nuoret sekä heidän vanhempansa. Tuttujen nuorten kanssa on helppo puhua, ja he uskovat kyllä mitä sanon heille. Kestilä toivoo, että energiajuomien haitallisuutta tutkittaisiin ja sen myynnistä tehtäisiin yleisiä linjauksia. –Tällöin saisimme selkeyttä siihen, onko sen myyntiä syytä rajoittaa vai ei. Hänen mukaansa energiajuomia myydään Tervakoskellakin suuria määriä. –Energiajuomat ja erilaiset proteiinituotteet ovat tulleet pysyväksi ilmiöksi vähittäiskauppaan. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) suosittaa, että vähittäiskauppiaat rajoittaisivat energiajuomien myynnin yli 15-vuotiaille. Vuoden 2017 Kouluterveyskyselyn mukaan noin 11 % peruskoulun 8.–9. luokan pojista ja 5 % tytöistä juo energiajuomia 3–5 päivänä viikossa ja 7 % pojista ja 3 % tytöistä lähes päivittäin. Juomien kofeiini aikaansaa hetkellisen piristymisen ja aiheuttaa elimistössä riippuvuutta. Samoin kuin kahvin juonnin lopettamisesta, energiajuomien lopettamisesta seuraa vieroitusoireita (päänsärkyä, ärtyisyyttä, voimattomuutta, väsymystä). Kofeiinin liikasaannin oireita ovat uniongelmat, sydämentykytys, pahoinvointi ja ripuli. Etenkin kofeiinille herkillä ihmisillä ja lapsilla saattaa esiintyä oireita. Kahvia juovien aikuisten elimistö on tottunut kofeiiniin eri tavalla kuin lasten tai nuorten. THL toivoo, että kaupat asettaisivat omia myyntirajoituksia juomille. Useat kaupat Suomessa ovatkin alkaneet noudattaa suositusta ja rajoittaa energiajuomien myyntiä lapsille. Lähde: www.thl.fi