Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

The Ilves on superjulkkis – Yritykset ja yhdistykset ovat ideoineet hahmosta itselleen oman PR-hahmon

Piirroshahmon idean takana on kunnan viestintäpäällikkö Leena Joutsenniemi. –Kyllä se minä olin, Joutsenniemi myöntää vaatimattoman kuuloisena ja jatkaa: Mietin, että voisimmeko irrottaa meidän vaakunaeläimemme kuntamaskotiksi ja käyttää sitä maskotin tavoin. Joutsenniemen idea sai kannatusta ja ideaa lähdettiin pompottelemaan ja kehittämään eteenpäin. Kunnan käyttämä mainostoimisto teki vaakunaeläimestä oman piirrosversionsa, mutta se ei johtoryhmää miellyttänyt. Tehtävää tarjottiin myös toisellekin piirtäjätaholle, mutta sekään ei pystynyt ottamaan näin pitkäkestoista työtä vastaan. Ilveksen kanssa, kun tosiaan piti sitoutua elämään ja ottaa se hoiteisiinsa. Joutsenniemi otti yhteyttä vanhaan tuttuunsa Harri Vaalioon, johon hän oli tutustunut jo aikaisemmassa työpaikassaan. Josko Vaaliolla olisi mahdollisuus sitoutua pitkäkestoiseen projektiin ja ottaa Janakkalan ilves osaksi omaa arkeaan. Vaalio vastasi myöntävästi, piirsi ensimmäiset vedokset ja siitä The ilveksen tarina alkoi. Juttu jatkuu kuvan jälkeen. Ilves hurmasi janakkalalaiset kertaheitolla –Ensimmäisestä ilveksestä tuli pari kommenttia, että eikös tämä ole liian lapsellisen näköinen ja mitä satukirjahahmo tekee kuntamarkkinoinnissa, Joutsenniemi kertoo. Nämä muutamat soraäänet hukkuivat valtavan positiivisen palauteryöpyn keskelle. Ilvesbuumi valloitti kunnan. –Ilves on koko urani aikana yksi eniten positiivista palautetta saanut kunnan teko. Joutsenniemen mukaan se on harvinaislaatuinen graafinen elementti, jonka kaikki haluavat. Hän mainitsee esimerkkinä paljon kiitosta saaneet terveyskeskuksen työhuoneiden ovet, joiden ilveshahmot viestivät löytyykö oven takaa lääkäri sairaanhoitaja vai kenties toimistotyöntekijä. Muut kunnat ovat ihastelleet Janakkalan kunnan lähettämää sähköpostia, joissa allekirjoitusta koristaa oma ilveksensä. –Tässä ilveshahmon käytössä erityisen hauskaa on se, miten ihmiset ovat tarttuneet siihen ja kehittäneet omia käyttötapoja, kuten vaikkapa Pentuja pientareella -kyltit. Kyltit, jotka pyytävät autoilijoita varomaan pientareella leikkiviä ilvespentuja, tehtiin alun perin Harvialan Alikartanon asukasyhdistyksen toiveesta. Monet muutkin tahtoivat sellaisen ja nyt kylteistä on otettu jo kolmas lisäpainos. –Heti alusta lähtien tarjosimme Janakkalassa toimiville yrityksille ja yhteisölle mahdollisuutta käyttää ilvestä. Kunta piirrättää kuvan, eikä se maksa heille mitään. Hahmo toimii merkkinä sitä, että yritys tai yhteisö toimii Janakkalassa. Tilaukset esitetään Joutsenniemelle, joka on sitten yhteydessä Harri Vaalioon. Tilaaja saa esittää toiveensa ilveksen mahdollista asusteista ja rekvisiitasta. Katso videolta, kuinka Harri Vaalion The Ilves syntyy. Seuraava suurempi Ilveksen esiintyminen nähdään alkusyksystä, kun kunta julkistaa uuden kuntastrategia 2030 -animaation. Vaalion piirtämä ja Tamperelaisen Tussitaikurien animoima pariminuuttisen videon tavoitteena on avata strategiaa piirroksen keinoin. –Kuntastrategia on jo sanana niin paperinmakuinen, niin halusimme avata sitä helpommin lähestyttävämmässä muodossa, Joutsenniemi valottaa. Ilveksellä on oma Facebook-tilin nimellä Ilves Janakkalasta. Kavereita hänelle on kertynyt yli viisi sataa ja siviilisäädyksi on merkitty status "Sinkku." Söpön kuntamaskottiroolinsa lisäksi, ilveksellä on lupa tarvittaessa edustaa kunnan virallista näkökulmaa. Näin käy jos kunnan viranhaltija ei halua omalla nimellään argumentoida Facebook-keskustelua. Ilves voi tarvittaessa myös edustaa kunnan näkemystä omalla Facebook-profiilillaan.