Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Pääkirjoitus: Satsaus auttamispalveluihin on panostus inhimillisyyteen

Facebookissa levinnyt tervakoskelaisen kirjoitus isänsä koettelemuksesta on herättänyt turhautumista, ihmetystä ja pelkoa. Kirjoittaja kertoi yöllä kotona kaatuneesta 99-vuotiaasta isästään, joka joutui odottamaan avun tulemista tunnin ajan rollaattorin alla. Asiaa selvittäessä ilmeni, että Janakkalan alueen yöaikaisesta auttamispalvelusta huolehtiva Stella Oy oli toiminut sopimuksen mukaisesti. Kunta on tehnyt yrityksen kanssa sopimuksen, että jos asiakas on yhteydessä turvapuhelinpalveluun, vasteaika on 60 minuuttia. Kun yöaikaan ilman turvapuhelinta oleva kotona kaatunut ihminen soittaa hätäkeskukseen, arvioi hätäkeskus hoidon tarpeen ja kiireellisyyden. Mikäli tilanne arvioidaan hätäkeskuksessa ei kiireelliseksi, voi vasteaika olla jopa 120 minuuttia. Tapauksessa on siis toimittu sovittujen ohjeiden mukaan. Turvapuhelinhälytykseen vastannut Mehiläinen ilmoiti heidän päivystäjänsä toimineen prosessien mukaisesti. On kuitenkin oikeutettua pohtia ja kyseenalaistaa, ovatko ohjeet riittäviä. Kuinka kauan ihmisen voi antaa maata kaatuneena kotonaan epätietoisena siitä, koska hän saa apua. Onko kohtuullista, että 99-vuotiaan janakkalalaisen miehen täytyy odottaa tunnin verran, että hänet rollaattorin alta nostava henkilö saapuu paikalle Forssasta saakka. On selvää, että lyhyempi vasteaika vaatii kunnalta lisää taloudellisia resursseja. Toki on muitakin vaihtoehtoja yöllisen avun järjestämiseksi. Asiaa tarkastellaankin syksyllä talousarvion yhteydessä. On tärkeää, että auttamispalveluilla on riittävästi resursseja, sillä tällöin satsauksen kohteena on inhimillisyys.