Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Me too -kampanja näkyy Kokonaisen festivaalin ohjelmassa – "Aiheesta ei ole puhuttu klassisen musiikin puolella, vaikka sitä varmasti tapahtuu"

Jo kolmatta kertaa Janakkalassa ja Hämeenlinnassa järjestettävän Kokonaisen festivaalin teema kietoutuu tänä vuonna Aino Sibeliuksen sekä Me too -kampanjan ympärille. Klassisen musiikin esityssarjan aloittaa Ainolle -konsertti Janakkalan Pyhän Laurin kirkossa. Konsertin nimi on tullut säveltäjä Cecilia Damströmin "Aino" kantaesityksestä, joka kuullaan konsertin pääteoksena. Teos on saanut inspiraationsa 1800- ja 1900-luvun vaihteessa eläneen Aino Sibeliuksen (o. s. Järnefelt) elämästä. –Konsertin alkupuolella esiintyy Minna Pensola , joka on itse asiassa kaukaista sukua Järnefeltille, tapahtuman taiteellinen johtaja ja avustava tuottaja Linda Suolahti kertoo. Konsertissa kuullaan myös Armas Järnefeltin , Jean Sibeliuksen ja Riikka Talvitien sävellyksiä. –Riikka Talvitien toinen teos liittyy Ainoon siten, että kyseinen sooloviuluteos kertoo Ainon ja Jeanin Kirsti-lapsen kuolemasta, Suolahti jatkaa. Tuottaja pohtii, että esityksessä saattaa olla raskaampi tunnelma. Hän toivoo, ettei konserttiavaus ole liian dramaattinen. –Konsertti pidetään vielä Ainon kuolinpäivänä. Tavallaan se on myös konsertti Ainon muistolle. Artikkeli jatkuu kuvan jälkeen. Konserttisarjan toisessa päivässä näkyy maailmanlaajuisesti katseet kiinnittänyt Me too -kampanja. Wetterhoffilla pidettävän konsertin juontaa feministibloggaajana tunnettu opettaja ja tutkija Minja Koskela . –Lauantaina on selkeästi rennompi tunnelma. Voi olla, että yleisö osallistuu jollain tavalla keskusteluun, en tiedä vielä. Olen antanut Minjalle juonnossa aika vapaat kädet, Suolahti sanoo. Konserttiin kerätään mahdollisesti tarinoita Me too -kampanjaan liittyen. Aiheesta ei ole juurikaan puhuttu klassisen musiikin puolella. –Aihetta on käsitelty enemmän teatterialalla. Varmasti tätä tapahtuu yhtä paljon klassisen musiikin puolella kuin teatterialalla. Ero on se, että musiikin opetustilanteessa ei ole muita. Olemme kahdestaan professorin kanssa luokkahuoneessa, Suolahti toteaa. Suolahti uskoo vaikenemiseen vaikuttaneen oman opettajan kunnioitus ja ihailu. –Ei edes haluta nähdä sitä huonoa. Halutaan antaa vain anteeksi ja ajatellaan, että hän nyt on vain tuollainen. Onhan hän hieno muusikko. Konserttipäivän anti keskittyy Me too -kampanjan synnyinpaikkaan eli Yhdysvaltoihin. –Olemme yrittäneet valikoida päivään musiikkia henkilöiltä, jotka ovat olleet aktiivisia naisasiassa Amerikassa. Artikkeli jatkuu kuvan jälkeen. Vuoden 2018 Kokonainen festivaali päättyy Hämeenlinnan Suistoklubilla pidettävään "Yleisölle" -konserttiin, jossa yleisöllä on vahva rooli. Esityksen luonne kritisoi ajatusmallia, että konsertissa pitäisi olla hiljaa. –Minusta on ihanaa, että yleisö saa osallistua. Yleensä myös yleisö tykkää siitä. Vaikka klassisen musiikin klubeja on järjestetty jo kauan, ihmiset luulevat edelleen, että kyseessä on vain eliitin harrastus. Ajatellaan, ettei ole mitään, mitä laittaa päälle. Se on minusta hassua. Tilaisuus on kaikille avoin ja rento tapahtuma, jossa halutaan näyttää, ettei klassinen musiikki ole niin vakavaa ja pelottavaa. Illan aikana kuullaan sekä Roxanna Panufnikin että Lotta Wennäkosken sävellyksiä. – Lauri Angervolle sävelletty teos Vyyhti on parhaillaan valmistumassa. Mukana esityksessä on yleisöporukka, joka on mahdollisesti valmistautunut jo etukäteen Laurin kanssa. Miksi konsertissa pitäisi olla hiljaa ja miksi siellä ei voisi puhaltaa purkkapalloa? Suolahti esittää pohdinnan aiheita haastattelun lopuksi. Kokonainen festivaali 8. – 9. kesäkuuta 2018. Pe 8.6. klo 19 Ainolle -konsertti Janakkalan Pyhän Laurin kirkossa. La 9.6. klo 15 #Me too -konsertti Wetterhoffilla. La 9.6. klo 21 Yleisölle -konsertti Suistoklubilla. Edit: Linda Suolahti on taiteellinen johtaja ja avustava tuottaja.