Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live Verotiedot

Pääkirjoitus: Rautateihin pitäisi investoida kerralla kunnolla

Janakkala markkinoi olevansa kasvukäytävän keskipisteessä, mitä se maantieteellisesti ottaen onkin. Etäisyys julkisilla kulkuvälineillä Tampereen ja Helsingin ytimiin on kuitenkin hitusen liian pitkä, jotta kunta olisi houkutteleva esimerkiksi pääkaupungissa työssäkäyville. Tilannetta ei yhtään paranna se, että junat ovat olleet huonosti aikataulussa, vain kaksi kolmasosaa Helsingin ja Tampereen välisistä kaukojunista on ollut ajallaan. Rata on niin kehnossa kunnossa, että nopeuksia on entisestään laskettu. Helsingin päässä raiteet ovat myös toivottaman ruuhkaisia. Raiteiden korjaustyöt ja rakentaminen hidastavat nekin, mutta onneksi niiden jälkeen rata on toivottavasti nopeampi. Kolmosraidetta on puuhattu vuosikaudet. Nyt ollaan tilanteessa, jossa pääradan pullonkauloja korjaillaan ja hyvä niin. Työtä kuitenkin tehdään toivottoman hitaasti ja pala kerrallaan. Raiteisiin pitäisi investoida kerralla ja kunnolla niin, että kapasiteetti riittää tulevaisuuteenkin. Oma lukunsa on tämän lehden sivulla 5-6- kerrotut asiakkaan kokemukset tiedotuksen kehnoudesta. VR selittää, että asemien tiedottamisesta vastaa liikennevirasto. Liikennevirasto kertoo, että vanhat järjestelmät saadaan keskustelemaan VR:n systeemien kanssa vasta parin vuoden päästä. Asiakkaan näkökulmasta on aivan se ja sama, kuka mitäkin tiedotuskanavaa hallinnoi. Hänelle on merkitystä vain sillä, että hän saa häiriötilanteessa ajantasaista tietoa ja voi luottaa siihen tietoon, mitä saa.