Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Mielipide: Bussivuorojen lisäämisen kannattavuutta kannattaa pohtia

Janakkalan Sanomissa (1.2.) lehtori Liisa Ollila esitti toivomuksen yhden bussivuoron lisäämiseksi iltapäivisin välille Riihimäki-Paisto-Tervakoski ja perusteli asiaa asumisolosuhteillaan. Väheksymättä tarvetta bussivuorolle lienee syytä laajentaa näkökulmaa ja todeta, että matkustajaliikennettä harjoittavien bussiyhtiöiden reitit ja liikennetiheydet perustuvat taloudellisesti kannattaviin matkustajamääriin. Tilanne on suurin piirtein sama kuin maanviljelijällä katovuoden kohdatessa, että yhden korren takia ei kannata puimuria käynnistää. Ajatellaanpa, että Riihimäen ja Tervakosken välisellä bussivuorolla olisi yksi matkustaja menossa Paistoon. Liikenne ei voisi olla kannattavaa. Tilanne ei muuttuisi miksikään, vaikka Tervakoskellekin olisi samalla vuorolla pari matkustajaa kulkemassa. Kuka korvaisi bussiyhtiölle jatkuvasti aiheutuvat tappiot? Matkustajatilanne on varmasti puolitoista vuotta sitten selvitetty ja kannattamattomaksi havaittu. Näin jäljelle jää kimppakyytien selvittämisen mahdollisuus. Tervakoskelta saattaa joku muukin käydä päivittäin Riihimäellä töissä tai opiskelemassa. Kulkemisen yhteensovittaminen voisi onnistua. Asumisen osalta voimme olla pitkälti samaa mieltä siitä, että Suomi on hyvä pitää asuttuna kauttaaltaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että etäisimmätkin Kainuun korven tai Pohjoisen Lapin savut (lue omakotitalot) pitäisi saavuttaa bussiyhteydellä. Tiedän, että Tervakosken Paisto ei ole verrattavissa Kainuun korpiin, mutta yleisesti ottaen omakotitalo asumismuotona soveltunee parhaiten lapsiperheiden ja pariskuntien käyttöön. Yksin asuvalle saattaisi löytyä helpompia ja halvempia asumisen muotoja. Jos ainoa oikea asumisen muoto on kuitenkin omakotitalo, voin 13 vuotta omakotitalossa asuneena todeta, että myös Tervakoskelta löytyy useita kiinteistöhuoltoyrityksiä, jotka talvisin auraavat pihatiet, tekevät lumityöt, poistavat lumet katolta, leikkaavat nurmikon kesällä ja vetävät lipunkin salkoon liputuspäivinä. Pitää vain sopia palveluyritysten kanssa ja maksaa ajallaan sovittu korvaus. Yksityisteitä, joita Paistossakin lienee useita, hoitavat useimmiten tiehoitokunnat. Valtion yksityisille tiehoitokunnille maksamat tuet ovat viime vuosina voimakkaasti supistuneet. Tällöin ei voida kohtuudella odottaa, että suoritustaso pysyisi samanlaisena. Aurauksia ja muita tienhoidon toimenpiteitä on ollut pakko supistaa kaikkialla Suomessa, ikävä kyllä. Talvien tuiskut ja lumiolosuhteet näyttävät Paistossa olevan muuhun Janakkalaan verrattuna selvästi kovemmat, kun luntakin voi päivän aikana Paistossa tulla 50–80 cm. Itse en muista tällä vuosituhannella olleen kovinkaan monta talvea, jolloin koko talven aikana satanut lumimäärä olisi ylittänyt 40 cm. Mahdollista bussivuoron lisäystä harkittaessa kannattaisi mielestäni huomioida koko reittipotentiaali vaikkapa tyyliin Riihimäki-Paisto-Tervakoski-Leppäkoski-Kiipula-Turenki-Harviala-Hämeenlinna. Matkustajiakin voisi löytyä jokunen lisää. Kaiketi se on myös tässä asiassa niin, että suo siellä vetelä täällä.