Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Suomalainen istuu telkkarin ääressä lähes kolme tuntia päivässä, yhä useampi seuraa suoria lähetyksiä

Finnpanelin tv-mittaritutkimuksen mukaan suomalaiset katsoivat televisiota viime vuonna 2 tuntia 48 minuuttia vuorokaudessa. Television äärelle kokoontuu joka ilta keskimäärin kaksi miljoonaa katsojaa, ja televisiosisällöt tavoittavat 90 prosenttia suomalaisista viikoittain. Katseluhuiput näkyivät Lahden MM-kisojen ja jääkiekon MM-kisojen aikana. Ylen kanavat keräsivät yhteensä 43,3 prosenttia, MTV:n kanavat 23,2 prosenttia ja Nelonen Median kanavat 16,8 prosenttia koko vuorokauden katseluajasta. Kaupallisten kanavien katseluaika oli selvässä kasvussa useassa kohderyhmässä. TV1 kasvatti katseluosuuttaan edellisvuoteen verrattuna ja on edelleen katsotuin kanava: se kerää 28,9 prosenttia koko vuorokauden katseluajasta. Myös MTV3 kasvatti katseluosuuttaan 16,6 prosenttiin. Nelosen osuus katselusta oli 9,6 prosenttia. Suorien tv-lähetysten katselu yhdessä perheen ja ystävien kanssa on kasvanut. Tällöin televisiota katsotaan ison tv-ruudun kautta. Vuoden 2017 katsotuin ohjelma oli TV1:n itsenäisyyspäivän klo 20.30 uutislähetys, joka keräsi keskimäärin 2,7 miljoonaa katsojaa. Lähetys on samalla keskikatsojamäärällä mitattuna koko 2000-luvun katsotuin televisio-ohjelma. Kotimaisten netti-tv-palveluiden käynnistykset kasvoivat peräti 19 prosenttia vuoteen 2016 verrattuna. Yle Areenan katsotuin ohjelma oli norjalainen nuorisosarja Skam, jonka paras esityskerta keräsi 271 000 katsojaa. Älytelevisio omistetaan jo joka kolmannessa kotitaloudessa.