Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

1930-luvulla taksikuski jahtasi viinatrokareita – 2000-luvulla otettiin harppaus digiaikaan

Janakkalan Taksit ry:n historiassa on riittänyt toimintaa ja täpäriä tilanteita. Jo 60-vuotiaan yhdistyksen nykyinen puheenjohtaja Pentti Vesanen ja kunniapuheenjohtaja Osmo Rantanen pysähtyivät muistelemaan Janakkalan legendaarisinta taksikuskia Arvo Hinkkasta . –1920-luvulla Arvo Hinkkanen aloitti taksikuskina Janakkalassa. Hän oli ensimmäisten joukossa Kanta-Hämeessä, Rantanen kertoo. Aikanaan Janakkalan ainoana taksiyrittäjänä toiminut Hinkkanen laittoi syksyn tultua lehteen ilmoituksen: "Arvoisat asiakkaani, autokelit lähestyvät." Tuohon aikaan ei juurikaan autoilla ajettu talvisin. Kieltolain aikaan 1930-luvulla poliisit pyysivät Hinkkaselta säännöllisesti apua. Taksiyrittäjä sattui omistamaan Janakkalan parhaan auto, jonka maine oli levinnyt jopa Etelä-Suomeen. Hänen kyydissään poliisit saivat monet viinatrokarit kiinni. Sota-ajan jälkeen taksiautoilussa tehtiin aikamoinen kehitysloikka. Kuljetustarve alkoi kasvaa ja vuonna 1947 perustettiin Janakkalan seudun ammattiautoilijat ry, joka käsitti sekä kuorma-autoilijat että taksikuskit. Yhteiseloa kesti 11 vuotta, jonka jälkeen sai virallisesti alkunsa Janakkalan ja ympäristön taksit. Vuonna 1968 yhdistys sai nykyisen nimensä Janakkalan Taksit ry. Aikoinaan taksi saatiin varattua vain, jos joku oli vastaamassa puhelimeen asemalla. Toisin sanoen, kyyti oli varma vasta silloin, kun kuljettaja oli saapunut ajovuorosta ja nostanut luurin korvalleen. –1980-luvulla siirryttiin osittaiseen radiovälitykseen. Taksiasemalta vastattiin puhelimeen, jos paikalla oli auto. Jos ei ollut, puhelu käännettiin keskukseen Hämeenlinnaan ja sieltä kuljettajan radiopuhelimeen, Rantanen sanoo. Digiajan harppauksen taksit ottivat Janakkalassa 2000-luvulla, jolloin autoihin tulivat nykyiset välityspäätteet. –Siihen tulee siis tekstinä tilaus, jossa näkyy asiakkaan nimi, osoite ja mahdollisesti puhelinnumero, Vesanen selostaa. Tänä päivänä Janakkalan Taksien selkäranka koostuu kouluajoista ja Kelan korvaamista ajoista. Syksystä kevääseen onkin aktiivisinta aikaa taksikuskeilla. Puheenjohtajan mukaan ala elää kokonaisvaltaisesti taloustilanteen mukaan. –Jos tulee nousukausi, niin meilläkin nousee. Jos taas tulee notkahdus maailman taloudessa, kyllä se näkyy meillä melkein ensimmäisenä, Vesanen kuvailee. Tällä hetkellä Janakkalan Taksit odottelevat Turengin linja-autoaseman purkamisen tuomia uudistuksia. Kunnasta on luvattu kuskeille taukopaikka Kauppakujalta, mutta vielä asiasta ei ole mustaa valkoisella. –Taksitolppapaikkaa voidaan pitää nykyisessä paikassa. Rakennustöiden edetessä siirrymme toiseen paikkaan linja-autoasemalla, Vesanen valottaa tilannetta. Kesällä 2018 voimaan astuvaan uuteen taksilakiin ja vapautuvaan taksikilpailuun Vesanen ja Rantanen suhtautuvat varautuneesti. –Tähän asti taksitoimintaan on tuotu lainsäädännöllisiä elementtejä. On pitänyt olla tietty kalusto, vakuutukset ja niin edelleen. Liikenneluvan saavat vain tietynlaiset autot ja kuljettajat. Erikoista, että samaisen organisaation toimesta nämä päätetään heittää romukoppaan. Tuntuu, että yritetään keksiä pyörää uudelleen, vaikka ei oikein tiedetä, mistä päätetään, Rantanen luonnehtii lopuksi.