Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Aloititko sinäkin uuden elämän tammikuussa? Kinkkukilojen karistus kannattaa aloittaa maltillisesti

Kun tulee aika lunastaa uudenvuodenlupaukset, näkyy tämä kävijäpiikkinä paikallisissa kuntokeskuksissa. Ilmiö on vuosittain sama, vuodenvaihteen tai viimeistään loppiaisen jälkeen alkaa kuntosalit ja ryhmäliikuntatunnit täyttyä väestä. Turengin My Line fysioterapia & liikuntakeskuksen kuntosalilla piisaa väkeä ja ryhmäliikuntatunnit täyttyvät tehokkaasti. Yrittäjä Maiju Saarine n on havainnut seitsemän vuoden ajalta, että vilkasta menoa riittää alkukevääseen asti. –Huhti-toukokuussa ihmisten mieli alkaa siirtyä kesään. Niihin aikoihin alamme järjestää liikuntaa myös seinien ulkopuolella. My Linen asiakkaita motivoidaan ylläpitämään liikunnallista elämäntapaa uudella Mywellness Cloud -sovelluksella. Klubilaiset voivat ladata sovelluksen puhelimeensa ja kerätä liikkumispisteitä suorituksistaan. Ranking-listalta on mahdollisuus katsoa oma sijoittumisensa verrattuna muihin klubilaisiin. –Se toimii myös liikuntapäiväkirjana, joka kertoo, oletko ollut tänään vähän vai todella aktiivinen. Sinne voi laittaa myös kävelyt ynnä muut, Saarinen avaa. 1st Gym -kuntosalille Tervakoskelle on saapunut vuoden alussa sekä uusia että niin sanottuja vanhoja uusia asiakkaita, jotka palaavat salitreenin pariin. Yrittäjä Timo Kivelä kertoo, että kiinnostuneille tarjotaan mahdollisuus tutustumiseen avoimien ovien päivänä lauantaina. Uuden vuoden kunniaksi salilla järjestetään enemmän ryhmäliikuntatunteja. –Kuntoilua kannattaa ajatella elämäntapamuutoksena alkuvuoden pyrähdyksen sijaan. Yleisin virhe on, että lähdetään liian aggressiivisesti liikkeelle, jolloin innostus saattaa lopahtaa nopeasti, Kivelä vinkkaa. Fit Tervakoskessa väkeä on ravannut tiuhaan tahtiin kuluvalla viikolla, kun kuntokeskuksessa on vietetty avoimia ovia. –Ihmiset alkavat asennoitua siihen, että kevät ja kesä tulevat. Se näkyy tosi hyvin myös kävijämäärissä, asiakaspalvelija Carita Joutsi tuumaa. Kun alkuvuodesta liikunta alkaa maistua, Joutsi haluaa muistuttaa pitkäjänteisyyden ja armollisuuden merkityksestä. –Heti ei kannata tehdä liian kovaa ohjelmaa. Vauhtia kannattaa kiihdyttää sen mukaan, kun on aikaa ja energiaa. Ei pidä myöskään säikähtää flunssakautta. Jos sairastuu, hoitaa ensin itsensä kuntoon ja palaa sitten salille. Ulkoliikunnasta ja auringosta voi myös nauttia kuntosalilla käymisen rinnalla, Joutsi kannustaa.