Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Hartaus: Siunauksen kantamana

Kirkkovuoden kulussa vuoden ensimmäinen sunnuntai puhui kasteesta. Kaste on kristillisen uskon perustava sakramentti, jonka itse Kristus on asettanut. Aivan kuten Jeesus asetti pyhän ehtoollisen, hän asetti myös pyhän kasteen. Me ihmiset leimaamme toinen toisiamme monin tavoin. Me määrittelemme ja luokittelemme, karsinoimme ja niputamme. Jumala on lyönyt meihin vain yhden leiman. Tai ehkä lyödä on huono sana. Jumala ei lyö, vaan piirtää, koskettaa meitä kevyesti. Kasteessa Hän piirtää ristinmerkin otsaamme ja rintaamme. Tuon ristinmerkin viesti on: Sinä olet minun, minä en koskaan hylkää sinua. Kasteen kautta saatu Jumalan armo kantaa meitä läpi elämän. Elämämme eri vaiheissa Jumala itse haluaa olla läsnä ja siunata meitä. Kirkollisissa toimituksissa ja tilaisuuksissa piirretään ristinmerkki. Omassa yksityisessä kristityn elämässämme voimme piirtää ristinmerkin ja siunata itsemme. Ristinmerkki muistuttaa meitä Jumalan rakkaudesta, joka ei pääty maallisen elämämme päättyessä. Kun meidät saatetaan viimeiselle matkalle, otsaamme piirretään ristinmerkki. Hiekkaristi arkulla kertoo saman kuin virren sanat: ”Läpi elämän ja kuolemankin lupauksen kaste meidät kantaa. Armon valo jää kun kaikki sammuu, armon valo jää kun kaikki sammuu.” (Vk. 217:6)