Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Pääkirjoitus: Tunne, miljöö ja tarinat osaksi Harvialan markkinointia

Syksyllä valmistunut Harvialan kartanoalueen kaava avaa viimein uusia ovia alueen kehittämiseen. Lähes 30 vuotta kunnan omistuksessa on merkinnyt Harvialassa lähinnä alueen metsittymistä ja rakennuskannan rapistumista. Kunnan intresseissä kehittäminen ei ole ollut kärkiasioita ja puuttuva kaava on ollut edistyksen jarruna. Vuonna 2013 talouden tasapainottamisohjelmassa tehdyn linjauksen mukaan turhasta kiinteistömassasta pyritään eroon. Niinpä alueen rakennukset ovatkin tulossa myyntiin alkuvuodesta. Vaikka kartanoalueeseen ei ole satsattu, vanhaan konttorirakennukseen on muodostunut vahva käsityöläisten ja luovan alan yrittäjien yhteisö. Heidän toiveenaan on ollut, että aluetta kehitettäisiin kunnan toimesta. Näin ei ole käynyt, joten pelkona on nyt, että rakennusten mentyä myyntiin, tilat menevät alta. Toinen uhkakuva on siinä, ettei myynti onnistu ja rakennukset rappeutuvat entisestään. Kartanoalueen kaltaisia kulttuurimiljöitä Suomesta löytyy rutkasti. Onkin tärkeää miettiä, millä eväillä Harvialan kartanoaluetta jatkossa markkinoidaan, jotta alueelle saadaan sen henkeä kunnioittavia toimijoita. Moni alueella toimiva olisi valmis tarjoamaan kasvonsa alueen markkinointiin. Tämä on tarjous, josta kunnan ei kannatta kieltäytyä. Harvialan rakennuskannasta löytyy runsaasti remontoijan unelmia. Niitä ei myydä kunnon perusteella, vaan tunne, miljöö ja tarinat ovat parhaat myyntivaltit.