Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kolumni: Sotasuunnitelma ruokaostoksille

Lähikaupan hyllyväleissä jokainen pakkaus huutaa huomiota kirkkailla väreillään ja mainoslauseillaan. Pommitus tuntuu ylivoimaiselta ja ahdistavalta. Jostain niin arkipäiväisestä kuin ruokaostoksista on tullut jokaviikkoinen kamppailu ja tahtojen taisto. Altistumme päivittäin uutisille, mainoksille ja mielipiteille uusimmista trendiruokavalioista ja ruokainnovaatioista. Haluamme tehdä oikeita valintoja, mutta terveellisen ruokavalion käsite on hämärtynyt ja sotkeutunut selvittämättömäksi solmuksi. Se mikä oli hyväksi eilen, on huonoksi tänään. Emme enää tiedä, mitä väitettä tulisi oikeasti kuunnella. Samaan aikaan ruokakaupan ostoskokemus on suunniteltu viimeistä yksityiskohtaa myöten siten, että asiakas ostaa mahdollisimman paljon ja mahdollisimman kalliilla. Tietyt tuotteet ostavat itsensä koreihimme yksinkertaisesti paremmilla hyllypaikoilla. Maito taas on sijoitettu peräseinälle, jotta asiakas kiertäisi koko kaupan ja tekisi matkan varrella heräteostoksia. Meillä on toki vapaus muodostaa mielipiteemme tuotteista ja ostaa, mitä itse haluamme. Kysymys kuuluukin, onko meillä voimia siihen jokaisella kerralla, kun astumme sisään kaupan ovista. Järkipohjaisen päätöksen tekeminen kuluttaa kuitenkin energiaa paljon enemmän kuin tunnepohjalta tehdyn. Pienten ostopäätösten kohdalla tunne voittaa järjen melkein poikkeuksetta. Toisaalta osa tuotteista hämää meitä vetoamalla järkeemme. Pakkaus voi näyttää tarkoituksella halvalta, vaikkei hintalappu samaa sanoisikaan. Purkin kylkeen liimattu vihreä tarra yhdistää ajatukset eettisyyteen, muttei välttämättä ole virallinen merkki tuotteen vihreydestä. Viralliset pakkausmerkinnät taas tarjoavat luotettavaa informaatiota, johon tukeutua. Pienen tekstin tihrustaminen jokaisesta purnukasta, on kuitenkin loputon urakka. Myös vertailtavien tuotteiden määrä häkellyttää. Luovuttaminen on helppoa, koska ei ole aikaa tai varaa valita. Myytäväksi valitaan ja valmistetaan tietysti sitä, millä on menekkiä. Juuri siksi meillä on asiakkaina valta ja vastuu valita oikein. Ainoa ongelma onkin selvittää ja perustella itselleen oikea valinta. Ostoskoria kantava osapuoli selviää harvoin kaupasta ulos voittajana, sillä vastus on liian ylivoimainen. Tarkan sotasuunnitelman laatiminen etukäteen saattaakin olla ainut vaihtoehto, mikäli haluaa tehdä ostospäätöksensä itse.