Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Vaalikone

Viikon sana: Totuus ja harha

”Valheella on lyhyet jäljet” opetti mummoni aikoinaan ollessani lapsi, kun olin ilmeisesti jäänyt kiinni jostain töllöntyöstä. Yritin muunnella totuutta itselleni helpommaksi, vaan ei mennyt läpi. Vuosikymmenten varrella olen huomannut, että asia on totta; valhe paljastuu ja totuus tulee esiin ennemmin tai myöhemmin. Raamatussa Jeesus kehottaa meitä etsimään totuutta. Hän varoittaa meitä harhaanjohtajista, jotka saattavat jopa esiintyä hänen nimissään, mutta lopulta eivät anna Jeesukselle kuuluvaa kunniaa. Mutta kuinka sitten pysyä totuudessa? Mikä sitten onkaan totuus, riippuu mistä asiasta puhutaan. On asioita, joissa on vain yksi totuus ja on asioita, joissa sitä voi pohtia useammalta kannalta. Kristinuskon mukaan tinkimätön perustotuus on: Jeesus on ihmiseksi tullut Jumalan poika, joka on ristinkuolemallaan sovittanut koko maailman synnit. Se on asia, jonka häneen uskomalla saamme elää todeksi. Oma usko ei ehkä aina ole kovin vahva, mutta eikö usko ole se pääasia, millä senkään määrä mitataan? Ainakaan me ihmiset emme siihen pysty. On kyllä merkillistä, että me ihmiset olemme niin helposti harhaan vietävissä kuin olemme. Liekö se oma minä, joka haluaisi olla mukana kaikessa ja saada itselleen kunniaa, kun kaikki se kuuluu Jumalalle? Sitä voimme tutkailla ja pyytää rukouksessa, että Taivaan Isä antaisi meidän pysyä hänessä, ettemme joutuisi harhaan. Sekin on hyvä muistaa, että Isä ottaa tuhlaajalapsensa takaisin, jos harhaudumme väärille teille! Jeesus muistuttaa meitä sanoillaan: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".