Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Eurovaalikone

Latujen tilanne murroksessa: Jana irtisanoi sopimuksensa latujen hoidosta – Järjestö ei suostu jatkamaan nykyisillä välineillä

Janakkalan tekninen lautakunta käsittelee ensi viikolla kokouksessaan kunnan latujen ja jääalueiden hoitoa. Taustalla on se, että liikuntapalvelut on saanut viime talvena palautetta kuntalaisilta alueiden hoidosta. Tekninen johtaja esittää kokoukselle, että asiassa tehdään määrärahavarauksia vuoden 2020 talousarvioon. Janakkalan kunnan hiihtolatujen hoito on hoidettu ostopalveluna paikallisilta järjestöiltä, eli Turengissa Janakkalan Jana ry:n hiihtojaostolta ja Tervakoskella Tervakosken Pato ry:stä. Janakkalan Jana ry:n hiihtojaosto on kuitenkin ilmoittanut, että se ei jatka nykyisellä kalustolla latujen kunnossapitoa. Turengissa ja Tervakoskella latuja ajaa molemmissa taajamissa kolme henkilöä. Ladut hoidetaan Janakkalan kunnan kalustolla; 3 moottorikelkkaa, 3 tampparia ja 4 latuhöylää. Kalusto on jaettu siten, että Turengissa on kaksi kelkkaa ja Tervakoskella yksi. Latujen ajoon käytetään vuosittain noin 500 tuntia. Järjestöille maksettu korvaus latujen ajosta viime talvikautena oli 7 845 euroa. Ongelmia kaluston kanssa Kuntalaiset ovat pitäneet yhtenä haasteena sitä, että latujen kunnossapitotietoa ei ole ajantasaisesti saatavilla. – Tähän tulee parannus, kun katualueiden kunnossapitoon hankitaan tämän vuoden määrärahasta kunnossapidon seurantajärjestelmä. Järjestelmä tullaan ottamaan käyttöön myös latujen ajokalustoon, jolloin kuntalainen pystyy seuraamaan missä ja milloin latuja on ajettu, tekniselle lautakunnalle kerrotaan. Latujen tekijät ja teknisen lautakunnan jäsenet kokoontuivat huhtikuun lopussa yhteistyöseminaariin koskien latujen kunnossapitoa. Pyyntö tapaamiselle tuli latujentekijöiltä liittyen haastavaan viime talvikauteen ja nykyisen käytettävissä olevan kaluston haasteisiin. Keskustelussa ilmeni, että nykyisellä kalustolla latujen hoitoon kuluu kohtuuttoman paljon aikaa. Turengin suunnalla ratkaisuna ehdotettiin latukonetta tai traktorisovellutuksia. Tervakosken suunnalla latujen tekijät kokivat haasteiksi jyrkät mäet. Kevyt moottorikelkka latukoneen edessä nousee ilmaan, jolloin ohjattavuus käytännössä katoaa. – Tähän toimii ratkaisuna Gator, ja siihen on varattuna tälle vuodelle 40 000 euron määräraha, lautakunnalle sanotaan. Lisäksi toiveena oli Tervakosken vanhan höylän uusiminen. Tervakosken Pato on jatkamassa latujen kunnossapitoa myös ensi talvena. Turengin ladut kunnan työksi? Janakkalan Jana ry:n hiihtojaosto on irtisanonut toistaiseksi voimassa olevan latujen hoitosopimuksen nykyisellä kalustolla ja ilmoittanut, että neuvotteluja jatkosopimuksen ehdoista voidaan käydä. Tämä tarkoittaa sitä, että latujen kunnossapito siirtyy kunnan tehtäväksi. – Kunnan liikunta-alueiden kunnossapitohenkilöstön työaika ei riitä latujen ajoon nykyisten kunnossapitotehtävien hoitamisen lisäksi nykyisellä kalustolla. Tervakosken latujen ajoon hankittavalla Gatorilla työaikaa saadaan pienennettyä noin yksi kolmasosa. Yhden Gatorin hankinta ei ratkaise Turengin latujen kunnossapidon haasteita, tekniselle lautakunnalle kerrotaan. Liikuntapäällikkö Inkeri Jortikka ja kentänhoitaja Samu Reijonen sanovatkin selvityksessään, että talousarvion käyttötaloussuunnitelmaan on varattava henkilöstökuluihin ilta-, yö- ja viikonloppulisiä, joita tulee väistämättä latujen kunnossapidosta, mikäli halutaan että ladut ovat hyvässä kunnossa myös viikonloppuisin talvikaudella. Lisäksi lautakunnalle huomautetaan, että Turengin latujen ajo omalla henkilöstöllä tulee viemään työaikaa, jota on aiemmin käytetty kenttien jäädyttämiseen. – Työtä on hankittava ostopalveluna Turengin Kansanpuiston ja Turengin koulun kenttien jäädytykseen ja hoitoon. Latujen ajosta ulkopuoliselle maksettu noin 5 300 euron vuosittainen kulusäästö ei kata jääkenttien hoidosta aiheutuvia ostopalvelukuluja, selvityksessä sanotaan. Palvelunoston lisäämisen sijaan on myös mahdollista hoitaa työtä palkkaamalla kausityöntekijä neljäksi kuukaudeksi jäädyttämiseen ja latujen hoitoon. Valmistelijat esittävätkin vuoden 2020 talousarvioon varattavaksi määräaikaisen työntekijän palkkaan 13 500 euroa. Uusi latukone puolittaisi ajan Lautakunnalle esitetään myös latukoneen hankintaa. Latukoneen hankinta puolittaisi latujen ajoon käytetyn ajan. – Latukonetta ajettaisiin oman kunnan työntekijöiden voimin, jotta varmistetaan arvokkaan koneen asianmukaisesta käsittelystä sekä huoltojen hoidosta, selvityksen tekijät linjaavat. Latukoneen hankinnassa on kolme vaihtoehtoa: uusi kone, leasing-kone tai käytetty kone. Uuden koneen hankinta maksaisi 117 600 euroa.