Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live

Tervakosken kaikuja kotokulmalta

Jostain syystä alkoi taas kaikua täällä Tervakoskella, kun luin lauantaisesta Hämeen Sanomista artikkelin Kaartotien liittymästä. Metsokujalla asustelevana nuo Kaartotien ja 130 tien seudut ovat jokapäiväisiä kävely- ja autoilualueita. Alkukesästä Kaartotien uusi osuus sai lopullisen päällysteen ja pari asiallista hidastetöyssyä. Samassa yhteydessä rakennettiin Koivusillantien ja 130-tien välillä olevan pohjustamattoman ”peltotien” päälle 40 senttiä paksu asvalttisilta. Työtä seuratessani mieleeni tuli, että tuosta taitaa kyllä puuttua routaeristys ja raudoitus, jotka siltaan kuuluvat. Penkkojen täytön jälkeen tienpätkä on ihan asiallinen ja nielee hyvin alueen lisääntyneen liikenteen. Koivusillantien liikenteestä ainakin 90% kääntyy kyseiselle tielle, joten ihmetyttää, miksi siihen liittymään asennettiin stoppimerkki. Aikaisempi kärkikolmio jo velvoitti väistämään vasemmalta tulevia. Alussa mainitsemastani lehtiartikkelista sai sen vaikutelman, että tämä äsken kertomani tienpätkä jää kevyen liikenteen väyläksi ja se johdetaan tunnelin kautta 130-tien alitse Mikkolantielle. Eipähän tunne parinsadan metrin päässä oleva nykyinen alikulkutunneli sitten itseään orvoksi! Tiedän, että kahdeksankymppisenä en tule näkemään edes tuota kaavaa valmiina saatikka sen kertomia teitä. Pimenevä syksy tuo mieleen viime syksyn aamuiset kävelyt kyseisellä tiellä. Katuvalot ovat molemmilla puolilla, mutta tämä tienpätkä täysin pimeä. Stoppimerkin jalkaputkeen on kiinnitetty heijastimia, jotta osataan kääntyä 130 tieltä oikeasta kohtaa pimeyteen. Tiedän, että kunnan byrokratia vie vuosia, jotta tien pätkälle saataisiin valaistus, joten teen ”kuntalaisalotteen”. Teeritien uusimisessa on purettu vanhat katuvalot ja puretut pylväät lojuvat tienposkessa. Sieltä neljä pylvästä ja pari vuotta sitten uusittua led-valaisinta kyseisen tien varteen ja tilapäinen sähkö Koivusillantien valopylväältä yksivaiheamkalla, koska tehot ovat olemattomat. Aasinsilta vie toiseen päähän Koivusillantietä ja risteyksestä näkyvään Paunialan siltaan. Aikanaan kun moottoritien rakentaminen lähestyi kotikyläämme, alkoi silloinen TVH suunnitella liittymätien rakentamista. Silloisen 3. tien ylittävän sillan suunnittelun pohjalta rakennustyöt aloitettiin ja betonityöt valmistuivat ajallaan. Olen antanut itselleni kertoa, että siinä vaiheessa, kun silta ja tiesuunnitelmia alettiin liittää samalle paperille, huomattiin, että silta on tehty peilikuvana. Asia johtui siitä, että sillan piirtäjä oli mitoitusta tehdessään kirjoitellut kalvon väärälle puolelle. Asian voi käydä toteamassa paikan päällä. Koivusillantien alussa oleva suojatie johtaa suoraan penkasta alas lepikkoon ja katkomaalaukset kertovat, että sinne ajavia pyöräilijöitäkin pitää väistää koska ajotiellä on kärkikolmio. Tervakoskentien toisella puolella, Maunontiellä ei ole sitten vuorostaan minkäänlaisia suojatiemaalauksia. Sillan toisella puolella Huunantien liittymä rakennettiin mokan huomaamisen jälkeen, joten siellä ei suojatietä rakennettu, vaan se siirrettiin ylittämään Tervakoskentie. Tuo pyöräilijän suojatiemerkkaus ihmetyttää minua, viisikymmentäluvulla kortin hankkinutta myös tuolla Kaartotiellä. Alkupäässä suojatien edessä on kärkikolmio, mutta käsittääkseni pyörätie ei jatku Paiston puolella, koska siellä ei ole sitä osoittavaa merkkiä. Samaisen merkin puuttuminen tekee myös mielestäni Kaartotien viereisestä väylästä jalkakäytävän. Tilanne muuttuu, kun tullaan uudelle osuudelle Teeritien risteyksestä, mutta sitten parinsadan metrin päässä on taas suojatie huvin vuoksi, kun se johtaa syvään monttuun. Tien vaihtuessa Tervajoentieksi on taas pyöräilijän suojatie, vaikka kummastakaan suunnasta ei ole tuota kärkikolmiota. Noita samaisia kärkikolmioita kaipaan edelleen Teeritien, Teerikaaren ja Metsokujan risteyksiin sillä Kaartotietä ajavat mieltävät niiltä tulevat väistäjiksi. Kuljettajien keskisormi on herkässä, kun olen tullut vasemmalta tulijan mielestä liian pitkälle ennen pysähtymistä. Lopuksi teen kompromissiesityksen. Koska nuo kolmiot tuntuvat olevan erittäin arvokkaita, niin siirtäkää Teeritien risteyksen tasarvovaroitusmerkit kumpaankin päähän Kaartotietä ja asia on klaari. Turvallista liikkumista ja muutenkin hyvää syksyä toivotellen, Metsolan tonttu